Thursday, January 29, 2009

Batas Pergaulan



"Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku.. Sahabat yang baik adalah yang seiring denganku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas mati.. Ku hulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan berasa senang.. Semakin ramai sahabat, aku semakin percaya diri.. Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tak luntur dalam suka atau duka.. Jika aku dapat, aku akan setia padanya.."kata dari Imam Shafie.. Dalam perhubungan persahabatan mesti ada batasnya tak kirala antara lelaki mahupun perempuan.. Ada satu kisah dari seorang kenalan saya... Sebelum ini dia mempunyai sahabat lelaki sama seperti saya yang ada 6j..tapi satu hari apabila seorang dari sahabat lelakinya menelifon dan mengatakan ingin kuar sama dan pegi minum beramai-ramai telah menipu dan pada ari itu juga dia dirogol oleh sahabatnya sendiri.. Ia menjadi tekanan dan pengalaman yang cukup ngeri pada dirinye sehingga sekarang dia tidak lagi ingin berkawan rapat dengan mana-mana lelaki pun.. Jadi, pilih lah kawan yang benar-benar boleh dipercayai serta jujur dalam bersahabat.. Jangan mudah terpedaya walaupun die seorang sahabat.. Seorang pensyarah saya ada berpesan jangan terlampau percaya dengan kawan atau sahabat kerana dia pernah mengalami satu peristiwa yang membuatkan dia begitu sedih.. Seorang sahabat yang makan sepinggan minum secawan telah mencuri duit di dalam akaun simpanannya.. Pensyarah ini telah berkongsi segalanya pendek kata tiada rahsia antara mereka sampai nombor akaun pun sahabatnya tahu.. Oleh itu tak semua benda kita boleh berkongsi dan tak semua rahsia kita boleh cerita walaupun pada seorang sahabat kerana masih ada lagi batasan diantara pergaulan kita sesama sahabat....

No comments:

Post a Comment