Friday, February 20, 2009

Susu Formula

Peratusan student mendapat keputusan yang cemerlang setiap tahun semakin meningkat melalui peperiksaan besar sererti UPSR, PMR, SPM dan STPM. Ini bermakna ramai golongan bijak pandai telah lahir dan semakin banyaklah persaingan diantara mereka untuk mendapat tempat memasuki IPTA dan IPTS dalam dan luar negara. Adakah kebijakan seseorang itu datangnya dari keturunan atau sememangnya telah Tuhan berikan sejak azali????? Otak manusia adalah sama dan tiada istilah orang tu otak die bijak kite x bijak….bagi saya jika seseorang itu rajin berusaha dan pandai membahagikan masanya sudah tentu die akan berjaya…apa perkaitan cite saya dengan susu formula??? Hmmmm….sebagai mana kita menyaksikan dan membaca iklan tentang susu formula, banyak bahan2 ramuan yang digunakan untuk tumbesaran kanak2. Mengikut pengalaman, anak buah saya hanya menyusu badan lebih kurang sebulan sahaja kerana sebab2 tertentu. Sejak itu akak saya memberinya susu formula sehingga sekarang. Tumbesan yang stabil dan normal seperti kanak2 lain, tetapi dari segi pembelajaran die sangat cepat dan cekap. Semasa berusia 10bulan die subah mula berjalan dan mula untuk bercakap tapi pelat…yang mengejutkan die paham pada arahan yang diberikan sebagai contoh, akak saya menyuruh anaknya itu masuk bilik dan mengambil bantal dengan pantas anak buah saya terus ke bilik dan mengambil bantal tersebut… ini bermakna dia sudah paham dan otaknya mula bertindak balas pada setiap pembelajaran yang dia lalui… ini juga mungkin kerana susu yang diminum setiap hari mempunyai bahan yang boleh merangsang pertumbuhan otaknya dengan cepat…pada umur 2tahun dia dah boleh menghafal alif bat dan boleh mengikut mamanya sembahyang…ia sangat menggembirakan dan membuat keluarga saya bangga dengan die…memang sebaiknya memberikan anak susu badan sehingga usianya 3tahun kerana khasiat susu itu sendiri tetapi susu formula juga mempunyai khasiat yang tersendiri untuk kebaikan kanak2 tersebut…terbaru susu ada milamin dan sangat bahaya kepada kanak2, oleh itu ibubapa perlulah memilih susu yang terbaik untuk anak2 mereka supaya dapat memberi khasiat dan tumbesaran yang sempurna….jadi bagi saya susu formula ada kaitannya dengan otak yang bijak dan membolehkan kanak2 mengusai ilmu pengetahuan dengan mudah….

No comments:

Post a Comment